برداشتن کیست تخمدان

برداشتن کیست تخمدان : به دو عضو کوچکی که محل قرارگیری آن ها در دو طرف رحم بوده، هورمون های استروژن تولید نموده و موجب قاعدگی می شوند تخمدان گفته می شود. تخمدان ها هرماه تخمک هایی را آزاد می کنند که به طور بالقوه توانایی بارور شدن را دارند و راه خود را از طریق لوله فالوپ به طرف رحم باز می نمایند. تخمک گذاری، نام این چرخه آزاد شدن تخمک می باشد.

برداشتن کیست تخمدان

چه عواملی موجب ایجاد کیست تخمدان می شوند؟

کیست ها کیسه های بسیار کوچکی هستند که درون آن ها از مایع پر شده و به طور معمول در تخمدان ها ایجاد می شوند. بروز این کیست ها بسیار شایع بوده و بیشتر در طول سال های بچه زایی به وجود می آیند.

کیست تخمدان انواع مختلفی دارد که از شایع ترین آن ها می توان به کیست عملکردی اشاره کرد که شکل گیری آن بیشتر در طول دوران تخمک گذاری اتفاق می افتد.

زمانی شکل گیری کیست اتفاق می افتد که فولیکولی که تخمک در آن به وجود می آید بعد از فرآیند آزاد شدن از بین نرفته یا تخمک آزاد نشده باشد.

کیست تخمدان چه علائمی دارد؟

بیشتر کیست های تخمدان هیچ نشانه ای نداشته و به همین دلیل ممکن است بسیاری از افراد متوجه وجود آن ها نشوند مگر اینکه برای آزمایش لگن اقدام نمایند. چنانچه این کیست ها دچار پارگی، خونریزی یا پیچش شوند امکان دارد موجب بروز برخی مشکلات گردند. در صورت داشتن هر یک از علائم ذیل به پزشک مراجعه نمایید زیرا ممکن است این علائم با تومور تخمدان مرتبط باشند.

• درد مبهم در شکم
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • وجود مشکل در دفع ادرار یا نیاز زیاد به دفع ادرار
  • نفخ یا درد در ناحیه شکم
  • خونریزی غیرطبیعی و قاعدگی دردناک
  • وجود درد در هنگام برقراری رابطه جنسی
  • احساس سیری سریع یا از دست دادن اشتها

برداشتن کیست تخمدان با لاپاراسکوپی

چنانچه کیست با روش های غیر جراحی از بین نرفته، رشد کرده یا به درد شدید منجر شود دکتر مریم سرحدی ، متخصص زنان و زایمان در مشهد از جراحی برای برداشتن کیست تخمدان استفاده می کند.

سیستکتومی تخمدان با روش لاپاراسکوپی یک نوع جراحی با حداقل تهاجم می باشد که برای انجام آن نیاز به ایجاد برش های بسیار کوچکی در دیواره شکم بوده و پزشک لاپاراسکوپ را از طریق این برش ها لاپاراسکوپ را به درون بدن وارد می کند. لاپاراسکوپ امکان مشاهده لگن و داخل شکم را به جراح می دهد.

لاپاراسکوپ در ابتدا به منظور تعیین محل دقیق کیست مورد استفاده قرار می گیرد در مرحله بعدی متخصص زنان برای اینکه بتواند کیست را خارج کند یک یا دو برش ایجاد می نماید.

بیمار برای انجام این روش باید تحت بیهوشی کامل قرار گیرد، پزشک تمام تلاش خود را می کند که در حین برداشتن کیست تخمدان ، بخش اعظم تخمدان دست نخورده باشد زیرا وجود آن برای باروری ضروری می باشد.

Call Now Buttonتماس با دکتر